اینترنت ( Internet ) چیست ؟

اينترنت مخفف كلمات International Network  به معناي شبكه جهاني ، مجموعه ای از شبکه های مستقل و مرتبط بهم می باشد که از طریق خطوط تلفن ، ماهواره ها و غیره به یکدیگر وصل شده اند ، تا اطلاعات و داده ها بتواند به سرعت از یک کامپیوتر به کامپیوتری دیگر به هر جای دنیا انتقال یابند ( تبادل اطلاعات ) . به عبارت دیگر Internet مجموعه ای از ( Internal network ) و یا مجموعه ای از Intranet ها و Extranet ها می باشد و بزرگترین WAN موجود در جهان است .
به عنوان یک نام مناسب ، اینترنت یک شبکه بین المللی قابل دسترس برای عموم مردم است که شامل کامپیوترهایی است که بوسیله پروتکل ( مجموعه ای از قوانین و قراردادها ) TCP/IP جهت رد و بدل کردن بسته‌های اطلاعاتی و پروتکل ارتباطی به یکدیگر متصل هستند .
بطور معمول ، اینترنت را با سرویس های مشهور آن مانند  World Wide Web  پست الکترونیک می‌شناسند . 

تاریخچۀ اینترنت :

هسته اصلی شبکه هایی که اینترنت را تشکیل می دهند اولین بار در سال 1969 به نام ARPANET توسط آژانس پروژه‌های پیشرفته دفاعی ، زیر نظر وزارت دفاع آمریکا بوجود آمد .
بعضی از تحقیقات اولیه در زمینه ساخت ARPANET شامل کار بر روی امکان گسترده کردن شبکه ها بر اساس تئوری صف بستن و سیستم سوئیچینگ بسته های اطلاعات بود .
در اول ژانویـه سال 1983  ، ARPANET   پروتکل اصلی شبکـه خود را از NCP به TCP/IP تغییر داد و با این کار اینترنت به شکلی که ما امروز می شناسیم پدید آمد .
قدم مهم دیگری که در راه تشکیل اینترنت برداشتـه شـد تشکیل مرکز ملی علوم بر روی اسکلت اصلی شبکـه دانشگاهـی بود که NSF Net  نام داشت و در سال 1986 بوجود آمد . با این کار شبکه های مختلف و نا متجانس با موفقیت در غالب اینترنت با یکدیگر همساز شده و متصل گردیدند . شامل Usenet ، Fidonet ، Bitnet
در خلال سالهای دهـه 1990 اینترنت کم کم و با موفقیت جایگزین اکثر شبکه های قبلی کامپیوتری گردید . گسترش معمولا با مشکل مدیریت مرکزی مواجه می شد چون طبیعت پروتکل های اینترنت به طوری بود که شرکت های سازنده را به هر چه بیشتر شرکت کردن در این کار تشویق کرده و همچنین از اینکه یک شرکت خاص بتواند به تنهایی در آن اعمال نفوذ کند و آن را در کنترل خود بگیرد جلوگیری می کرد .

 

اینترنت در ایران :

بدون شک آغاز ارتباط با شبکه اينترنت در ايران همواره نام مرکز تحقيقات فيزيک نظری و رياضيات را به ياد می آورد .
مرکز تحقيقات فيزيک نظری و رياضيات که در سال 1369 بعنوان نماينده ايران در شبکه آموزش و پژوهش اروپا پذيرفته شده بود ، در سال 1370 ارتباط ايران را بصورت E-mail  و از طريق گـره اتريش با شبکه اينترنت برقرار نمود .
پس از ارتباط مطمئن و دائمی تر با اينترنت در سال 1371 ، مرکز تحقيقات فيزيک نظری سرويس دهی به دانشگاهها را    آغاز نمود .
از سال 1372 ارائه اينترنت در ايران توسط مراکز خصوصی آغاز شد ، در حاليکه قبل از آن شرکت مخابرات از طريق شرکت ديتا اقدام به ارائه سرويس اينترنت کرده بود . 

 


اینترنت امروزی :

اینترنت هم اکنون دارای قراردادهای گوناگونی در مورد پروتکل های ارتباطی و شامل اطلاعات فنی آنها است که بوسیله آنها نوع تبادل اطلاعات در سطح شبکه اینترنت توضیح داده می شود . این پروتکل ها توسط گروه های کاری مهندسی اینترنت که برای اعمال نظر توسط عموم مردم نیز گشوده بوده و هست ، تهیه شده اند . این گروه ها مدارکی تهیه کردند که چون در حین تشکیل از همگان می خواست که نظرات خود را در مورد آنها بدهند به مدارک درخواست برای اعلام نظر یا     ( RFCs ) معروف شدند . بعضی از این مدارک تا جایی پیشرفت کردند که توسط گروه تخصصی معماری اینترنت به عنوان استاندارد اینترنت تعیین گردیده اند .
بعضی از معروف ترین و پر استفاده ترین پروتکل های موجود در اینترنت عبارتند از :
IP    ،   Internet Protocol Suite    ،   TCP   ،   UDP   ،   DNS   ،   PPP   ،   SLIP   ،   ICMP   ،   POP3   ،   IMAP   ،   SMTP   ،   HTTP   ،   HTTPS   ،   SSH   ،   Telnet   ،   FTP   ،   LDAP   ،   SSL 
بعضی از سرویس های پراستفاده و محبوب در اینترنت که بر اساس این پروتکل ها کار می کنند از این قبیل اند :
پست الکترونیک ( USEnet  )  اشتراک گذاری فایل  (  World Wide Web ،  Gopher ،  Session Access ،  WAIS ، Finger ) ، ( IRC  چت اینترنتی ) ، MUD هـا .
در بین این سرویس ها پست الکترونیکی و وب از همه بیشتر استفاده می شوند و حتی سرویس های زیادی نیز بر اساس آنها ساخته شده اند مانند :  mailing list و وبلاگ . اینترنت همچنین توانایی سرویس دهی همزمان یا زنده را نیز فراهم آورده است مانند : رادیو تحت وب و Webcast که قابل دسترسی در هر نقطه ای از دنیا هستند .
بعضی دیگر از سرویس های پر استفاده و محبوب در اینترنت به این روش ساخته نشده اند بلکه بر اساس سیستم های خاص خود ساخته شده اند مانند :  IRC  ، ICQ  ، AIM  ، CDDB ، Gnutella .
تحلیل ها و اظهار نظرات زیادی در مورد اینترنت و ساختار آن وجود دارد . برای مثال ، سیستم Internet IP Routing                                                                                                       
( سیستم مسیر یابی توسط پروتکل IP در اینترنت ) و لینک های موجود در وب می توانند نمونه هایی از شبکه های قابل گسترش باشند .
به عبارت دیگر اينترنت به انواع بسيار گوناگونی از سرويس های مخابراتی ، از خطوط ساده تلفنی گرفته تا کابل های نوری  پر سرعت و کانال های ماهواره ای ، متکی است . اگر اين کانال های مخابراتی را بزرگراه اينترنت بدانيم ،                      مسيريابها (  Routers  ) کامپيوترهايی که بر انتقال اطلاعات بين نقاط مختلف نظارت می کنند ، پليسهای راهنمايی      آن هستنـد .

 

فرهنگ اینترنت :

اینترنت همچنین تاثیر بسیار عمیقی بر میزان دانایی و جهان بینی داشته است . تحقیق در اینترنت میتواند بوسیله جستجو بر اساس کلمات باشد که توسط موتورهای جستجو مانند Google امکان پذیر است . میلیونها انسان در سراسر دنیا میتوانند به راحتـی به حجم زیادی از اطلاعات گوناگون به صورت آن لاین ( on line ) دسترسـی داشتـه باشنـد . همـاننـد دایرة المعارف ها و کتابخانه های ملی ، اینترنت نیز میتواند اطلاعات فراوان و پراکنده ای را به سرعت ارائه دهد .
بیشترین زبانی که در اینترنت از آن استفاده می شود انگلیسی است . چون اصل اینترنت بر اساس این زبان تشکیل شده است و بیشتر نرم افزارهای کامپیوتری نیز به این زبان تهیه می گردند . علت دیگر آن عدم توانایی کامپیوترهای قدیمی برای پردازش حروفی غیر از الفبای غربی بود .
اما هم اکنون شبکه آنقدر گسترش پیدا کرده است که اطلاعات و تجربیات به اندازه کافی به زبان های محلی در کشورهای مربوط تهیه و قابل دسترس باشند .

 


دسترسی به اینترنت :

معمول ترین روش خانگی برای اتصال به اینترنت Dial-up و Broadband می باشد .
مکان های عمومی که از اینترنت در آنها استفاده می شود شامل کتابخانه ها و کافی نت ها هستند . همچنین دسترسی به اینترنت از مکان هایی مثل سالن فرودگاه ها امکان پذیر است . مکان هایی که باید ایستاده و سریع کار با اینترنت را انجام داد به نامهای گوناگونی معروف هستند مثل کیوسک عمومی اینترنت ، ترمینال دسترسی عمومی یا تلفن پولی وب . 
هم اکنون سیستم Wi-Fi می تواند امکان دسترسی به اینترنت را بصورت بی سیم فراهم کند . این سیستم یا Hotspot میتواند بصورت رایگان برای همه یا برای ثبت نام کنندگان و یا بصورت اشتراکی باشد . در این سیستم که در پی آن به عنوان مثال کافی نت Wi-Fi بوجود می آید افراد می بایست کامپیوتری که قابلیت اتصال به شبکه بی سیم را دارد با خود همراه داشته باشند  Hotspot . به محدوده مکانی خاصی وابسته نیست و میتواند در یک فضای باز و در پارک یا منطقه مرکزی شهر قابل دسترس باشد . تلاش برای تشکیل این شبکه ها در نهایت به تشکیل مجمع شبکـه های بی سیم منجر شـده است . 
استفاده از کامپیوتر شخصی برتری های زیادی نسبت به استفاده از کامپیوترهای عمومی دارد . بوسیله کامپیوتر شخصی امکان دریافت و ارسال فایل بیشتری وجود دارد با استفاده از مرورگر شخصی و setting  های شخصی آن . که این امکان در کامپیوتر عمومی وجود ندارد . همچنین استفاده از نرم افزارهای خاص و فضای بیشتر جهت نگهداری اطلاعات و       نامه های الکترونیک و فایلها . در کامپیوترهای عمومی فضای صندوق پست الکترونیک و امکان اجرای نرم افزارها بسیار محدود می باشد . با توجه به این موارد می بینیم که اگر امکان استفاده از کامپیوتر شخصی با سیستم بی سیم وجود داشته باشد برتری های زیادی به کاربران خواهد داد .
کشورهایی که دسترسی به اینترنت را بصورت مطلوب و با سرعت مناسب در اختیار قرار می دهند از این قرارند : کره جنوبی که 50% جمعیت آن از اینترنت به روش Broadband استفاده می کنند ، همچنین سوئد و ایالات متحده .

 


موضوعات Link ها در اینترنت :

معرفی سایتهای مفید اینترنتی
 گردشگری الکترونیکی : گردشگـری الکترونیکی ( ET ) عبارتست از بکارگیـری فن‌آوری نوین برای ارائـه سرویسهای مورد نیاز گردشگران . با استفاده از فن‌آوری اطلاعات ارائه سرویس ‌های مورد نیاز گردشگران ، ساده ‌تر با کیفیتی بالاتر و هزینه‌ای کمتر انجام می‌پذیرد . در واقع ET ارائه الکترونیکی کلیه سرویسهایی است که در گذشته گردشگران به صورت سنتی از آنها استفاده می‌کردند بعلاوه سرویسهایی که به واسطه فن‌آوری اطلاعات میسر شده‌اند .
ارزش گردشگری الکترونیک هنگامی آشکار شد که رویکردهای مبتنی بر single window به سایتهای فعال در زمینـه  ET  اضافه شد . مطابق رویکرد  single windowیک گردشگر هنگامی که به یک سایت ET  وارد می‌شود تنها از طریق همان سایت و به روش یک استاندارد خاص مورد استفاده در سایت کار کرده و کلیه خدمات را دریافت می کند . به این معنا که گردشگر نیازی ندارد که هر یک از سرویسهای مورد نظر خود را از طریق یک سایت مجزا و با واسط کاربری( User Interface ) جدید مرتفع کند ، بلکه کلیه خدمات مورد نیاز خود  را با مراجعه به یک سایت معتبر  ET و     با واسط کاربری یکسان برای سفر خویش دریافت می کند .
خدماتی که در گردشگری الکترونیک مرسومند عبارتند از :
 اطلاع رسانی شفاف ، دقیق و معتبر
 انجام کلیه تشریفات اخذ ویزا
 رزرو هتلها و مراکز تفریحی ـ سیاحتی
 رزرو و اجاره وسایل نقلیه
 اخذ بلیط هواپیما ، اتوبوس و قطار و ...  
 خرید برنامه‌های سفر و تورهای مختلف
 تجارت الکترونیکی
 اینترنت پویا
 دوستی در اینترنت
 گشت و گذار در اینترنت
 فرهنگ هکرها
 شوخی اینترنتی
 تکه کلام های اینترنتی
 هنر در اینترنت

 


جستجو در اینترنت :

موتورهاي جستجو ( Search  Engine )  سايتهايي هستند كه داراي برنامه جستجوگر مي باشند از جمله موتورهاي جستجوگر معروف ميتوان موارد زير را نام برد .


http://www.google.com/
http://www.yahoo.com/
http://www.altavista.com/
http://www.infoseek.com/
http://www.hotbot.com/
http://www.msn.com/


جستجو در اينترنت به دو روش است :
1 ـ بر اساس كلمات كليدي
2 ـ جستجو از طريق category  


معرفی تعدادی از سایت ها :


كتاب :
   http://www.amazon.com/            
مقاله :
 http://www.findarticle.com/
شناسايي افراد :
 http://www.whowhere.com/   
http://www.peoplesearch.com/ 
كاربردي :
 http://www.farsilinks.com/  
خبري :
http://www.cnn.com/
http://www.itkhabar.com/
وضعيت آب و هواي جهان :
http://www.weather.com/
نرم افزارهاي رايگان :
 http://www.download.com/ 
http://www.freeware.com/
جستجوی شغل :
http://www.hotjobs.com/ 
http://www.monster.com/
مسافرت :
http://www.travel.com/
http://www.expedia.com/
ورزشي :
http://www.sports.com/
http://www.sportsnews.com/
پزشكي : 
http://www.healthfinder.com/
http://www.meds.com/
تخصصی :
 http://www.esfahanit.com/


اینترانت ( Intranet ) چیست ؟

اینترانت یک شبکه اطلاع رسانی داخلی ، مربوط به یک سازمان ( درون سازمانی ) یا مجموعه خاص که به صورت منطقی   یا فیزیکی از اینترنت جدا می باشد . این شبکه ها معمولا ترکیبی از شبکه های LAN و WAN هستند ( مبتنی بر بستر شبکه محلی و پرسرعت می باشد ) . اینترانت ها ممکن است در نقاطی به اینترنت متصل باشند یا هیچ نقطه اتصالی به آنها نداشته باشند .

 

استراتژی های اینترانت :

استراتژی اینترانت در کسب و کار الکترونیک به مفهوم بکارگیری اینترانت و سخت افزار و نرم افزار مربوطه برای فراهم آوردن یک یا چند هدف سازمانی است . اینترانت شبکه‌ای با دستیبابی محدود است که در درون سازمان مورد استفاده قرار می‌گیرد . اینترانت همان مفاهیم و تکنولوژ ی‌های اینترنت و www  را مورد استفاده قرار می‌دهد . این مفاهیم عبارتند از : مرورگرهای وب و سرورهایی که از پروتکل‌های  ftp  ، HTML  ، TCP/IP  و پست الکترونیک استفاده می‌نمایند .

 

 

نقش اینترانت ها :

به طور کلی ، اینترانت‌ها برای چهار نوع برنامه مورد استفاده قرار می‌گیرند :
1 ـ  ارتباطات و مشارکت
 ـ  ارسال ودریافت پست الکترونیک ، نمابرها ، پست صوتی و پیجینگ
 ـ  اتاق‌های بحث و گفتگو
 ـ  کنفرانس صوتی و تصویری
 ـ  جلسات مجازی تیم‌ها

2 ـ  نشر وب
 ـ  توسعه و نشر اسناد چند رسانه‌ای هایپرلینک ( Hyperlink ) نظیر : 
  راهنماهای خط مشی
  کاتالوگ‌های محصول
  ترسیمات فنی

3 ـ  عملیات و مدیریت کسب و کار
 ـ  پردازش سفارش
 ـ  کنترل موجودی
 ـ  سیستم‌های اطلاعات مدیریت
 ـ  دسترسی به پایگاه داده‌ها
 
4 ـ  مدیریت پورتال اینترنت
 ـ  مدیریت متمرکز همه عملکردهای شبکه شامل سرورها ، کلاینت‌ها ، امنیت ، دایرکتوری‌ها و ترافیک
 ـ  فراهم آوردن امکان دسترسی کاربران به انواع برنامه‌های داخلی و خارجی کسب و کار
 ـ  یکپارچه سازی تکنولوژی‌های مختلف 
 

 

مزایای بکارگیری اینترانت :

1 ـ  کاهش هزینه‌های چاپ ، توزیع و کاغذ
2 ـ  سهولت کاربرد ( به آموزش تخصصی نیاز ندارد ) 
3 ـ  ارزانی کاربرد ( یک بار نصب و راه اندازی می‌شود )
4 ـ  بیشتر پروتکل شبکه ( TCP/IP ) ، پروتکل سند ( HTML ) و پروتکل انتقال فایل ( ftp )  راه اندازی شده اند و برای همه پلات فرم‌ها مناسب می‌باشند .
5 ـ  می‌تواند در کل سازمان مورد استفاده قرار گیرد
6 ـ  هزینه آموزش کارمندان را کاهش می‌دهد
7 ـ  هزینه فروش و بازاریابی را کاهش می‌دهد
8 ـ  هزینه حسابداری را کاهش می‌دهد
9 ـ  سهولت دستیابی به نتایج در شرکتی یکپارچه تر با مشارکت بهتر و بهره ‌ورتر کارکنان
 

 


محدودیتهای اینترانت :

1 ـ  یک تکنولوژی تکاملی است و به ارتقاء نیاز دارد و با مشکلات ناسازگاری نرم افزاری روبروست
2 ـ  گونه‌های امنیتی آن ناکافی است
3 ـ  ناکافی بودن کارآیی مدیریت سیستم و پشتیبانی ضعیف از کاربر
4 ـ  بعضی از رسانه‌ها نظیر تصویر کند عمل می کند
5 ـ  نگهداری محتوا  زمانبر است
6 ـ  شاید بعضی از کارکنان بر روی میز کارشان کامپیوتر شخصی نداشته باشند 

 

 

اکسترانت ( Extranet ) چیست ؟

شبکه اکسترانت به لایه های ارتباطی و نقاط اتصال Intranet  و Internet  گفته می شود . اکسترانت ها از بعد امنیتی برای شبکه ها بسیار حیاتی می باشند .  زیرا محلی هستند برای نفوذ به شبکه و ورود ویروسها . معمولا اطلاعات عمومی مربوط به اینترانت ها یا سازمانها در این قسمتها قرار می گیرند .
اکسترانت اين امکان را به سازمان خواهد داد تا شبکه موجود را بمنظور اشتراک اطلاعات با مشتريان ، تامين کنندگان محصولات و ساير نمايندگان تجاری ، توسعه و گسترش نمايند . اکسترانت ، محدوديت های لازم بمنظور دستيابی به اطلاعات موجود در اينترانت يک سازمان را بر اساس سطح مجوزهای مربوطه ، برای کاربران ( کاربران خارج از سازمان و شبکه ) فراهم می نمايد .
يک اکسترانت ، ممکن است بعنوان بخشی از يک اينترانت سازمان بوده که ساير سازمانها قادر به دستيابی آن باشند .   ويندوز امکانات لازم بمنظور پيکربندی يک اکسترانت را ارائه و شبکه اينترانت را در مقابل دستيابی غير مجاز ، ايمن        می سازد . يک اکسترانت از طريق اتصالات ايمن  VPN  ايجاد و پيکربندی آنها با توجه به نيازهای مربوطه ، انجام خواهد شد . مثلا در برخی موارد ممکن است امکان دستيابی صرفا به اکسترانت محدود و در برخی موارد ديگر يک دپارتمان نيازمند دستيابی به دپارتمان ديگر بر روی اينترانت باشد .

منابع و مأخذ :

اینترنت ( سایتهای فناوری اطلاعات ، رشد و چند سایت آموزشی و وبلاگها )

 

 

WWW.ELECT.IR